http://www.iconarchive.com/show/super-mario-icons-by-ph03nyx/Retro-Star-icon.html D20102042530 Kajian Tempatan Tahun 4: Disember 2011

Sabtu, 10 Disember 2011

CONTOH AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN ( RUMAH DI MALAYSIA DAN NEGARA LAIN)

Set Induksi (5minit)
  • Guru memperdengarkan rakaman lagu tentang rumah. Contoh:
  •  Guru bersoal jawab dengan murid tentang isi lagu. 
           Contoh soalan:
            a) Mengapakah rumah dianggap pelindung?
               (Jawapan): Rumah dianggap sebagai pelindung kerana dapat melindungi penghuninya  
                                 daripada panas dan hujan.
            b) Mengapakah rumah itu adlah kebahagiaan?
              (Jawapan): Rumah memberikan kebahagian dan keselesaan kepada penghuninya.

Langkah 1 (10minit)
  • Guru menunjukkan gambar rumah Minangkabau kepada murid.
  • Guru bersoal jawab dengan murid berdasarkan gambar rumah Minangkabau.
         Contoh soalan:
          a) Siapa pernah melihat rumah tersebut?
          b)Apakah nama rumah tersebut?
          (Jawapan): Rumah Minangkabau
          c) Di manakah rumah tersebut banyak dibina?
         (Jawapan): Di Negeri Sembilan
  • Guru menyatakan reka bentuk rumah Minangkabau mempunyai sejarahnya tersendiri.
Langkah 2 (10minit)
  • Guru membahagikan kelas kepada empat kumpulan
  • Setiap kumpulan diberi kad arahan:
a) Kumpulan Kutai- Reka bentuk rumah Kutai
b) Kumpulan Minangkabau- Reka bentuk rumah Minangkabau
c) Kumpulan Inggeris- Reka bentuk rumah Inggeris
d) Kumpulan Jawa- Reka bentuk rumah Jawa
  • Minta murid mendapatkan maklumat daripada buku teks
  • Minta murid mengisi maklumat dalam borang catatan.
Langkah 3 (15 minit)
  • Minta wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.
  • Guru membuat rumusan hasil daripada pembentangan murid dengan bersoal jawab.
  • Minta murid mengisi carta berdasarkan sejarah reka bentuk rumah di papan hitam.
  • Guru bersoal jawab dengan murid hasil daripada jawapan murid.
Langkah 4 (15 minit)
  • Berdasarkan maklumat buku teks, minta murid membuat perbandingan sejarah reka bentuk rumah dalam borang pengurusan grafik.
  • Minta murid menyalin atau menampal jadual tersebut dalam buku catatan.
Rumasan (5minit)

Guru bertanya kepada murid soalan mudah mengenai isi pelajaran.
         Contoh soalan:
         a) Apakah keistimewaan rumah Minagkabau?
         b) Di manakah rumah Kutai banyak terdapat di Malaysia?
  • Guru membuat rumusan tentang salah satu faktor yang mempengaruhi pembinaan rumah ialah faktor sejarah.